Helsingin kielilukion opiskelijat Vaasassa Let´s get global -päivillä 23.-24.10.2018

llg0010Tiistaina 23. Lokakuuta lähdimme 7:14 junalla kohti Vaasaa. Tampereella samaan vaunuun tulivat opiskelijat Jyväskylästä. Junamatka taittui mukavasti musiikkia kuunnellessa ja kirjaa lukiessa. Saavuimme Vaasaan 11:30 ja asemalta kävelimme hotellille jonne jätimme matkalaukkumme. Hotellilta lähdimme kävelemään kohti Vaasan lyseota, jossa meille tarjottiin lounas. Lounaan jälkeen siirryimme luokkaan tutustumaan toisiimme ja kuuntelemaan mitä Let’s get global -hanke ajaa takaa. Esittelyn jälkeen jakauduimme ryhmiin, joissa suunnittelimme, miten saisimme vähennettyä muovin tuotantoa sekä miten oppiaineisiin saataisiin oppimateriaaleja, joissa puhuttaisiin Agenda2030 aiheista, kuten esimerkiksi köyhyydestä, pakolaisuudesta, kierrättämisestä, luonnonsuojelusta ynnä muusta.

Lakialoiteryhmässä oli aluksi monia eri ideoita miten muovijätteen vähentämiseen voisi vaikuttaa. Oli idea muoviverosta, muovikassien hinnan nostamisesta. Lopulta kuitenkin päädyimme ideaan, jossa vaaditaan pakollisiksi kaikkiin taloyhtiöihin sekä julkisille paikoille muovinkeräysastiat. Totesimme, että tällä tavalla ihmiset lajittelisivat muovin erikseen helpommin, jonka seurauksena muovia voitaisiin käyttää uudelleen paljon enemmän sekä vähentää uuden muovin tuotantoa. Samalla myöskään luontoon ja varsinkin meriin ei päätyisi niin paljon muovia.

llg006

Tämän jälkeen lähdimme kaikki bussilla kohti Suomen ainoaa Unescon maailmanluontoperintökohdetta, joka sijaitsee Raippaluodolla. Bussimatka kului rattoisasti kavereiden kesken jutellessa sekä tietysti päiväunien ottamisella. Raippaluodolla kävelimme noin tunnin verran kauniin maiseman keskellä sekä näimme jääkauden seurauksena muodostuneita moreeneja. Lopuksi kiipesimme näköalatorniin, josta oli henkeäsalpaavan kaunis näkymä.

llg0014

Retken jälkeen palasimme takaisin koululle syömään pitsaa sekä tutustumaan toisiimme paremmin. Ilta kului rattoisasti jutellen ja noin kello 20 lähdimme takaisin hotellille nukkumaan.

llg001

Keskiviikkona aamulla lähdimme taas koululle ja siellä jatkoimme projektejamme. Työskentelimme projektien parissa parin tunnin verran kunnes oli lounastauko, jonka jälkeen osallistuimme Vaasan lyseon Uniworld Day -teemapäivään. Kävimme kuuntelemassa erilaisia esityksiä, joissa opiskelijat kertoivat omista kotimaistaan sekä kulttuureistaan. Kävimme myös kuuntelemassa esitystä, jossa vaasalaiset nuoret kertoivat matkastaan Ugandaan sekä Smart-Pad projektistaan.

llg002

Esitysten jälkeen palasimme projektien pariin, lakialoitettamme viimeistellessä kaikilla oli aivan mahtava olo kun olimme tajunneet, että vaikka olemme lukio-opiskelijoita voimme silti vaikuttaa globaaleihin asioihin pienillä teoilla. Noin kello 14 iltapäivällä saimme ne valmiiksi. Tämän jälkeen meillä oli puolitoista tuntia vapaa-aikaa Vaasassa, jonka jälkeen kävimme hakemassa matkatavaramme hotellilta ja suuntasimme juna-asemalle. Jyväskyläläiset jäivät junasta Tampereella ja me jatkoimme kohti Helsinkiä. Matka oli kaikin tavoin mukava ja onnistunut ja opimme sen, että mekin voimme oikeasti pienillä teoilla vaikuttaa isoihin asioihin.

Lue myös ja allekirjoita kansalaisaloite: Kansalaisaloite muovinkierrätysastioiden tekemisestä pakollisiksi

Teksti: Ruska Tähkäoja

Kategoria(t): Let´s get global -blogi. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.